Bérek és ellenérvek az EU és Magyarország között
Egy facebook-os commentemben, amelyet a németországi
fogyasztói árak, magyarországi összevetése kapcsán tettem, tovább gondolásra
késztetett. Bizonyára sokatok elgondolkodott már azon, (ha eddig nem, akkor
most itt a lehetőség), hogy a Magyarországon jelenlévő vállalkozások, nagy
része multinacionális, nagyobb részben más EU tagállamok érdekeltségeiben lévő
társaságok. A további vállalkozások még nagyobb része, az előbbi cégek
beszállítói, és akik kimaradtak a szórásból azok vagy önállóan szállítanak be
az EU piacára, vagy kizárólag a magyarországi piacon kínálják értékesítésre,
termékeiket vagy szolgáltatásaikat.
Egy azonban közös az összes érintettben, közel azonos áron
jelennek meg a fogyasztói piacon, mindegy, hogy forintosítva vagy euro viszonylatban
teszik ezt. Az gondolom senkinek sem meglepő, hogy a végtermékek ára közel
azonos az egész EU-ban és ezek eltérését a lokációs költségek és nem a bérviszonyok
befolyásolják.
Az igazából érdekes dolog, az hogy az EU-ban háromszor annyit keres egy dolgozó, mint hazánkban, annak ellenére, hogy ugyan azt a terméket állítják elő, mint nyugati munkavállaló kollégáik.
Az igazából érdekes dolog, az hogy az EU-ban háromszor annyit keres egy dolgozó, mint hazánkban, annak ellenére, hogy ugyan azt a terméket állítják elő, mint nyugati munkavállaló kollégáik.
Ha már itt tartunk a bérviszonyoknál, akkor engedjétek meg, hogy ebben a bejegyzésben ennek taglalásával foglalatoskodjam.
Nos, vegyük alapul a magyar munkavállalót és munkáltatót terhelő, bér után fizetendő, adó és járulék terheket. Példámban a nemzetgazdasági szempontból prioritással (kellene) bíró termelési tevékenységet végző szakmunkást minimálbért veszem alapul.
Napjainkban (2013) Magyarországon a szakmunkás bruttó minimálbér
114.000 Ft.
Ez éves bruttó bérben kifejezve 1.368.000 Ft. Két gyermek
nevelését figyelembe véve havi 92.910 Ft kerül a dolgozó számlájára. Most
bemutatom, hogy a bért érintő közterhek, hogyan is alakulnak.
Két gyermek esetében a számított személyi jövedelemadó 0%, a
családi adókedvezmény értelmében. A munkavállalót terhelő nyugdíjjárulék 10%
azaz esetünkben 11.400 Ft, pénzbeli egészség. bizt. járulék 4%, ami 4.560 Ft-ot
jelent, továbbá természetbeni egészség bizt. járulék 3%, ami 3.420 Ft és végül
munkaerő-piaci járulék, 1.5% azaz 1.710 Ft összesen 21.090 Ft.
A munkáltatót érintő terhek a következőként alakulnak. Szociális
hozzájárulási adó 27% azaz 30.780 Ft és szakképzési hozzájárulás 1.5% vagyis
1.710 Ft, összesen 32.490 Ft. Így egy adott vállalkozásnak a dolgozó bére 146.490
Ft-ot jelent. Ez a vállalkozások szempontjából fizetendő valós bér.
Most nézzük meg egy keleti német (szándékosan nem nyugatit
vettem alapul) tartomány szakmunkás bérviszonyait. Valójában Németországban
nincsen egységes minimálbér szabályozás, de tartományonként és ágazatonként elfogadott
alap bérviszonyok vannak. Egy kelet-német tartományban a termelő szektorban
dolgozó szakmunkásnak minimum 11 euró óránkénti bruttó bére van, ami havi 1.760
euró. Ebből csak a bért alapul véve és figyelmen kívül hagyva egyéb
kedvezményeket, de a két gyermek után járó adókedvezmény itt is számításba véve
166,32 euró nyugdíjjárulék, 26,40 munkanélküliségi járulék, 144,32 euró
betegbiztosítási és 26,84 euró egészségügyi hozzájárulás, valamint 158,50 euró
adót fizet, így 1237 euró nettó összeget kap kézhez.
1237 euró közép árfolyamon számolva a cikk írásakor 371.072
Ft.
Most nézzük meg, mi történne a magyar gazdaságban, ha
például január elsejétől egyszer csak 370.000 Ft lenne a bruttó szakmunkás
minimálbér. Azt hiszem abban egyetértünk, hogy szerény magyar emberként, megelégednénk
a kelet-német szakmunkás nettó bérével, hazai bruttó keresetként is.
Utópikusnak tűnik ugye? Pedig igazából nem lehetetlen. Most
félre teszem a gazdasági eszemet és csak is józan paraszti ésszel levezetem a
nagy béremelés lehetőségét.
Először is szeretném leszögezni, hogy a bruttó béremelés
egyáltalán nem jelenti azt, hogy egy vállalkozásnak jelentős többletet kellene előteremtenie.
Ha a béremeléseket az adó és járulék terhek mérséklésével egy időben viszik végbe.
Tételezzük fel, hogy a béremeléssel egy időben a kormányzat
50%-os adó és járulék mérséklést vezet be.
Akkor a példánk alapját szolgáló bruttó 370.000Ft bér a
következőként alakulna.
Fizetnénk 18.500 ft azaz 5% nyugdíjjárulékot, pénzbeli eg.
bizt. járulékként 2%-ot azaz 7400Ft-ot, természetbeni eg. bizt. járulékként
1.5%-ot azaz 5.550 Ft-ot, munkaerő-piaci járulékként 0,75%-ot azaz 2775Ft
összeget. Mivel jelentős béremelésről van szó, eltekintünk a gyermekek után
járó kedvezménytől és kifizetjük a 16% személyi jövedelemadót, ami 59.200 Ft.
Ezután 276.626 Ft nettó bér érkezne meg a számlánkra. Ez akárhogy is vesszük 200%-os
bérnövekedés lenne. Az államkasszába a mérséklés követően is 100%-al több
bevétel, azaz a duplája érkezne, mint korábban, hiszen az adók, járulékok
alapja kétszer magasabb. Tehát leszögezhetjük, hogy az államot, nem hogy kár
nem érné, de egyenesen nyerne rajta.
Most nézzük a munkáltatói oldalt.
A munkáltatót első ránézésre hatalmas teher éri, az eddigi
147.000 Ft bér egyszeriben 370.000 Ft lenne, aminek megtermelése elképesztőnek
tűnik. Ez 150%-os különbség. Mi történne, ha a kormányzat olyan nagyvonalú
lenne, hogy a többlet bevételéből lehetőséget teremtene arra, hogy a vállalkozások
a bérek után nem kell, hogy közterhet fizessenek és ezt még tetézve, a teljes bér
összegét költségként elszámolhatóvá tennék a számukra. Ebben az esetben egy nagy
„Hurrát” hallanánk a cégek tulajdonosaitól, hiszen a bér vállalkozási adókat
csökkentő tétel lenne, azaz a nettó nyereséget növelő tényezővé válna. Abban
pedig kedves olvasó, nyugodtan bizonyos lehet, hogy valójában egy vállalkozás terheit,
sohasem a bérek jelentik, hanem a megtermelésével kapcsolatos tételek és
költségek. Ha Magyarországon működő kis és közép vállalkozások a termékeiket és
szolgáltatásaikat azonos áron lennének képesek eladni, mint nyugati társaik,
akkor ez a kérdés már cseppet sem utópia, figyelembe véve, hogy a vásárlói,
azaz végfelhasználói árak közel azonosak. A Magyarországon működő
multinacionális cégeknek, pedig ezt az összeget kényelmesen megtermelik az
alkalmazottai, a nyugati munkavállalókhoz hasonlóan.
Természetesen a hazai gazdaságban hatalmas többletpénz
jelenne meg, jelentős vásárló erővel párosulva. Hogy mindez hogyan befolyásolná
a nemzetgazdaságot és az inflációt arról majd egy következő bejegyzésemben
írok, akkor már nem józan paraszti, hanem a mikro- és makro-gazdasági környezet
figyelembevételével.
Mond el véleményedet a cikkről illogikus.blogspot.com